Er du en snylteagurk?

Skyss.no

Jeg så en videosnutt på bussen i dag ang. dette. Jeg må si jeg ikke kjente meg igjen. 

Og det er vel bra. En snylteagurk betaler nemlig ikke for seg på bussen, og tenker dette er helt ok. Men komiskt var det likevel! Slike snylteagurker kjennetegnes, ved å virke forfulgt (snyltus gamblus) , om de har et snev av samvittighet og ser gjerne sure ut om de syntes de har krav på å reise gratis (snyltus notorius) , og derfor nekter å betale. 

Jeg synes alle bør betale for seg, og slik er det i livet ellers også. Ingen liker en gratis passasjer, en som har gullhår i rumpen og får alt servert til enhver tid. 

Tilbake til det jeg innledet med, jeg tror mange sluntrer unna det å betale billett på bussen, har nemlig flere ganger sett grupper av skolebarn (nei ikke skoleklasser, men grupper på tre-fire stk) gå rett inn å sette seg uten å betale og jeg har overhørt ungdommer som sier de later som om de har betalt på app og dessverre har gått tom for batteri på telefonen i det det kommer billet kontroll. 

Dette synes jeg er utrolig dumt, men det er vel slikt som kommer av det å gjøre saker elektronisk. Det er ikke enkelt å få oversikt over hvem som betaler og ikke. Jeg tror heller ikke mange betaler når de kun sitter på ett eller to stopp videre, noe man i teorien skal og bør. 

Denne videoen på bussen satte m.a.o mange tanker i spinn hos meg. Jeg undersøkte det derfor litt videre, og nemmen fant jeg ut at jeg er en snyltus sløvus selv. 

Dette er en distré underart i familien av snylteagurker. Det er en som lett glemmer å betale for seg i trafikken, men ikke mener noe vondt med det. 

Nå vil ikke jeg si at jeg lett gjør dette, men det har vært et par ganger hvor jeg ikke har hatt penger hjemme til å fylle på busskortet. Og da har jeg spurt om å få sitte på til et stopp med automat hvor jeg kan fylle på. Det er ikke alltid jeg har sagt fra, men jeg betaler alltid. Det er da et snev av gjenkjennelse i det å føle seg forfulgt, for man tar jo en sjanse. Og ingen ønsker en kraftig bot om det skulle komme kontroll. 

B

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg