For tidlig pubertet.

 

Våkner tidlig i det siste. Er våken en stund og sovner igjen.

I dag morges, rakk jeg å få med meg (før jeg sluknet) en nyhet som jeg syns var merkelig, eller merkelig blir feil å si. Men en kvinne i Australia opplevde at babyen hennes på 9 mndr fikk mensen. Ja, du leste riktig, MENSEN?!.

What the actual f*, tenker jeg da. Og dette er vist noe som det har vist seg å være flere tilfeller av. At små jenter kommer i en form for tidlig pubertet.

Tilstanden heter pubertas precox, og vil si når jenter utvikles raskere en ni årsalderen.

*

Moren til denne jenta måtte si i fra til dem i barnehagen at datteren hadde denne “lidelsen” så dem ikke skulle få helt fnatt når de skiftet på henne og fant blod i bleien. Samtidig som det vurderes å gi henne en hormonsprøyte for å stanse utviklingen litt. Foreløpig ser det ut til å gå greit.

Et annet tilfelle er Liza Louise som var 1 1/2 år, da hun startet sin mens. Hun er i dag 23 år og har fortalt sin historie på tik tok.

Ellers har man jenta, Lina Medina, som ble mor i en alder av 5 år, etter å ha blitt misbrukt, i 1939.

Dette gjorde henne til verdens yngste mamma.

 

*

 

Å måtte gå gjennom dette så tidlig må være helt grusomt. Jeg vet ikke om jeg hadde taklet det ihvertfall. Det er såvidt man klarer det som ung voksen og voksen. Selv var jeg rundt 13. En i klassen min tror jeg var rundt 10 om jeg ikke husker feil. Samtidig vet jeg om en som fikk det veldig tidlig. Men aldri så tidlig som de sakene som er nevnt overfor.

 

B

 

 

 

Kilder: https://www.dagbladet.no/nyheter/fikk-mensen-for-hun-kunne-ga/77773092

https://vm.tiktok.com/ZMFuVAG5y/

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg